Puhekouluttajan vaalisaldo

Vaalit merkitsevät aina piristysruisketta suomalaiselle puhe- ja keskustelukulttuurille. Puolueiden puheenjohtajat ja muutkin kellokkaat päivystävät televisiovastaanottimissa, netissä ja ihan perinteisesti teillä ja aitovierillä. Ja he puhuvat, ja esiintyvät. Mutta kuinka vakuuttavasti?

Tällä kysymyksellä toimittajat lähestyivät näidenkin vaalien alla erinäisiä virallisia ja puolivirallisia asiantuntijoita, joiden joukkoon olin valikoitunut. Tuloksena muutama lehtijuttu ja televisiohaastatteluita.

Ensimmäisen, 18.3. pidetyn vaalitentin suorituksia erittelin Lännen Median toimittajalla, jonka kynästä juttu päätyi koko joukkoon maakuntalehtiä, esimerkiksi Aamulehteen.

Kotimaa-lehti kutsui minut ja kirkkoherra Teemu Laajasalon arvioimaan puheenjohtajien esiintymisiä ja sanomaa. Pitkä haastattelu oli antoisa kokemus jo pelkästään Laajasalon luovan verbaliikan ja oivaltavien näkemysten takia. Paljon tästä tallentui myös lehtijuttuun.

Seuraavan kerran avasin suuni puoluejohtajien retoriikasta 8.4. MTV3:n Huomenta Suomi -aamuohjelmassa – ja seitsemänä uudestaan seuraavana arkiaamuna. Ohjelmassa haastateltiin puheenjohtajat vuoroaamuin, ja tätä edelsi lyhyt videoesittely puolueen ja puheenjohtajan viimeaikaisista edesottamuksista. Tähän esittelyyn kommentaattoreiksi oli haalittu Åbo Akademin professori Kimmo Grönlund ja allekirjoittanut. Tallenteet löytyvät kätevästi Katsomo.fi-sivulta. Oma osuuteni alkaa kussakin lähetyksessä noin 13 minuutin kohdalta.

Ja kun vaalit olivat jo ohi, tikun nokkaan nostettiin vielä Perussuomalaisten televisiomainos, jota kommentoin eilen Iltalehdelle. Kysymys oli siitä, vedotaanko mainoksessa äänestäjien ulkomaalaispelkoihin. Mainoksessa esiintyy lyhyesti maahanmuuttajahahmo, jonka jälkeen leikataan kuva ”kuokkavieraitten” itsenäisyyspäivän mielenosoituksesta. Tokihan tässä peloilla pelataan: maa on ajautumassa kaaoksen tilaan, ja siksi pitää osata äänestää oikeaa puoluetta. Toisaalta Perussuomalaisten kriittinen linja avokätistä humanitaarista maahanmuuttoa kohtaan on tunnettu, eikä mainos tuonut siihen mitään lisää – esitti asian vain graafisessa muodossa.

Tällaista tällä kertaa. Palaamme asiaan vuonna 2017, jolloin vuorossa on aina raikkaat kuntavaalit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *