On vaikeaa ellei mahdotonta sytyttää muihin innostusta, mikäli liekki ei pala sisälläsi. Mutta jos olet aidosti innostunut siitä, mitä teet, tämä näkyy väistämättä ulospäin, ja innostuksesi tarttuu muihinkin.
Henkilökohtainen esimerkkisi on väkevämpi kuin yksikään ääneen lausumasi sana. Sen tähden on ylipäänsä välttämätöntä, että seisot sanojesi takana niin ajatustesi kuin tunteittesi tasolla. Tältä pohjalta nouseva puhe tekee vaikutuksen.
Vastaavasti jos pyrit puheellasi motivoimaan, innostamaan ja saamaan aikaan muutoksen, mutta oma olemuksesi ei tue viestiäsi, yleisösi jää hämmennyksen valtaan.
Jos haluat luoda muutoksen, ohjata kuulijasi kohti visioimaasi tulevaisuutta, sinun tulee saada heidät vakuuttuneeksi hahmottamastasi suunnasta. Tämä vakuuttuneisuus syntyy sekä hyvistä järkiargumenteista että myönteisestä tunnevaikutuksesta.
Tarvitaan molempia: Pelkkä intoilu voidaan ampua helposti alas, jos sisältö on tauhkaa. Mutta vaikka visiosi olisi kuinka koeteltu, kirkas ja uskottava, et saa kuulijoistasi näkysi seuraajia, ellet saa heihin kontaktia tunnetasolla.
Ratkaisu: sinun pitää osoittaa väkevästi, että itse uskot siihen, mihin kuulijoitasi kutsut. Tämä ei voi olla puhuttelematta.
Miten tämä käytännössä tehdään? Vastaus on yksinkertainen: ole oma itsesi.
Jos itse uskot visioosi, muutokseen tai tuotteeseesi ja jos olet siitä innoissasi – jos saat siitä itse energiaa ja mielekkyyden kokemuksen – anna sen näkyä ulospäin. Pinnalle nouseva tunteesi kutsuu kuulijoitasi osallistumaan siihen.
Tällä tavoin välität yleisölle viestin, että kertomasi asia on heidän kannaltaan tärkeä ja merkityksellinen. Kun pistät itsesi alttiiksi, saat yleisösi arvostuksen osaksesi.
Eikö kuulostakin yksinkertaiselta? Elävässä elämässä se ei tietenkään ole näin helppoa. ”Ole oma itsesi” on helppo ohje antaa, mutta esiintyessämme teemme aina valintoja – tietoisia ja tiedostamattomia – siitä, minkälaisia puolia itsestämme näytämme.
Tarvitaan itsetuntemusta ja harjaantumista. Sinun on hyvä opetella tunnistamaan omia tunnetilojasi ja sitä, minkälainen esiintyminen sijoittuu mukavuusalueesi sisälle. Pakotettu omien tunteiden näyttäminen tai ylilyövä amerikaninnostus vaikuttaa epäaidolta ja luo kuulijoillesi kiusaantuneen olon.
Tunnista oma innostuksesi ja myönteiset tunteesi. Mitä levollisempi kykenet olemaan suurenkin yleisön edessä, sitä luontevammin kykenet tuomaan esille aitoja kokemuksiasi. Ne itse asiassa pyrkivät pinnalle itsestään. Älä estä niitä.
Katso alla oleva video sitten, kun sinulla on aikaa. Ja jos aikaa ei ole, järjestä sitä. (Jos olet tekemisissä markkinoinnin kanssa, olet tietenkin katsonut tämän monta kertaa, mutta katso vielä kerran – ja myöhemmin uudestaan.)
Kyseessä on iPhonen ensiesittely viiden vuoden takaa. Steve Jobs tekee loistavaa työtä. Hän on samalla oma hillitty itsensä, mutta innostus uudesta tuotteesta ja etenkin sen avaamista tulevaisuuden näkymistä kuplii pintaa. Huomaa, miten Jobs aivan vilpittömästi ihastelee iPhonea läpi esittelyn: ”Isn’t this cool? Isn’t this awesome!”
Loistava tuote ja Jobsin kytevä ja kuulijoihin levinnyt innostuksen liekki takasivat iPhonelle huippustartin vuonna 2007.